2008年3月11日

轉載文章

美 國 與 世 界 ︰ 奧 巴 馬 表 不 一

17 則留言:

Christina 說...

I can't open the link. But I totally support Obama !!! I just think it's so 'low' for Hillary to cast slander about Obama and claiming that he's muslim and related to the corruption. It's not politics, it's catty fight ! On top of that, Hillary's proposals are way too idealistic whereas Obama's ideas on economy and healthcare are more pragmatic. Moreover, Obama's campaign is well-organized and has sufficient funds. It demonstrates that he's a true leader and has the ability to improve the nation. GO OBAMA !!!

匿名 說...

DEAR ERICA
本人在自己blog所寫的相關文章

奧巴馬恐成「卡特第二」
「奧巴馬旋風」看來勢不可擋,在「超級星期二」後,橫掃11個州的民主黨初選,他的魅力、口才、清新及以「改革者」的形象表面上的確是一時無論。可是,從實際上來看,奧巴馬過去的政績幾乎是交白卷,甚至說毫無經驗可言。奧巴馬令筆者同是民主黨的前總統卡特。如果奧巴馬真的當選了美國總統,對美國來說是面臨一場4年的災難。

「災星」總統卡特在任內一事無成
以種花生為名的前民主黨總統卡特,在選前也是以清新、改革者的形象自居,結果在當時尼克遜的水門醜聞揮之不去的陰影下,吸引了不少選民的支持,最後更擊敗當時尋求連任的總統福特,入住白宮。
可是,卡特在其任內一事無成,換來的就是美國史上最無能的總統及有「災星」總統的稱號。對內方面,卻導致及無法改善美國經濟惡化,甚至是束手無策;在外交政策方面,為了尋求所謂的「和平」,不惜處處和獨裁者妥協、談判、退讓,以為就能達到所謂的「和平」,並與中共匆匆的進行建交(至今他仍不認為是個錯誤的決定),伊朗大使館的人質危機更顯示出卡特在外交上的無能及進退失據;在軍事上,必要的軍事開支遭到大幅刪減,在伊朗大使館的人質危機而所發起的「沙漠一號行動」(或稱「鷹爪行動」),由於卡特政府的決策失當,導致機毀人亡的慘劇而行動失敗。當中新成立而且至今仍維持神秘作風的「三角洲」特種部隊(Delta Force,1977年成立),卻因為此次行動所造成的慘劇,留下了首次參與行動卻失敗的不良紀錄。
雖然,在1980年,因為卡特的無能,弄得美國一塌糊塗,最終在總統大選被擊敗。可是,一副所謂的清新及改革的形象,換來的卻是4年時間的無能及一事無成,這4年是白白的浪費,代價實在是太大了。

美國需要的是一位戰時總統
奧巴馬以改革、轉變及清新等形象參與總統選舉,確實是吸引了不少選民的支持。可是,如果細心觀察的話,奧巴馬和卡特卻是驚人的相似,極可能只是一個「講就天下無敵,做就有心無力」的人。單看奧巴馬在外交方面,看看他說過甚麼,他像卡特一樣,認為談判、妥協、退讓等就能解決國際問題,甚至是對於獨裁者也應通過妥協、談判等方式處理,能夠達到所謂的「和平」。奧巴馬在外交方面的說法卻不禁令人搖頭嘆息。其實,外交上強硬及對於獨裁政權毫不妥協,甚至以軍事手段,令獨裁國家的政權倒台,實現民主及和平是有其必要的。這些卻需要能夠有處理危機及戰爭能力的總統來解決的。奧巴馬有此能力嗎?很抱歉,從與獨裁者談判也能說出口的,恐怕沒有解決危機的能力。
既然在外交方面能夠缺乏,其他方面又如何?答案就是:沒有。在奧巴馬勝出威斯康辛及夏威夷的初選勝出後,奧巴馬的支持者被電視台問及為甚麼支持奧巴馬及奧巴馬有何成就時,奧巴馬的支持者是支吾以對,說不出來,足以可見奧巴馬本身有甚麼「能力」了。此外,在今年的美國大選中,主流媒體紛紛說「改變」美國是一個重點,但要「改變」甚麼,主流媒體卻又說不出來。

很多人認為這次民主黨肯定在11月的總統大選中輕易擊敗共和黨。在我看來,其實未必。一方面伊拉克局勢緩和不少,只能成為次要問題。另一方面,經濟問題在美國的重要性其實沒有想像之中那麼大,羅姆尼就是「經濟掛帥」代表共和黨參選總統,結果還不是在初選落敗並且退選。換言之,除了經濟之外,對於美國國內如墮胎、同性戀等問題,外交及處理危機能力也是美國大選的主要議題之一。在墜胎等問題上,希拉莉支持墮胎的立場已引起基督教團體及教徒的反感,在處理危機、反恐及戰爭問題上,民主黨一貫以來的處理是軟弱無能的,怪不得美國軍人認為最害怕的,除了拉登以外,就是奧巴馬及希拉莉了。共和黨如果善用這一點,11月的大選還是有勝算的。如果奧巴馬或希拉莉當選總統,對於美國內外來說可能帶來一場4年的災難,成為「卡特第二」。

匿名 說...

彌明:

我不如作者及妳對美國國情有深入認識,但我想起彭慕蘭書上問的問題,想引用一下:

所有人要吃東西才可生存.

只是我們會吃鄰居做的食物,還是會到超級市場買遠道而來的食物?為何我們有這樣的選擇(提示:把他們的名字當做食物,異曲同工)?

P.S.如果Dr Yuen見到我如此回答,怕且他會會心微笑:P

Daniel.

匿名 說...

在三月四日的初選裡,一路披荊斬棘的奧巴馬族風終於首次受挫,奧巴馬為了煽起選民熱情力批「北美自由貿易區協定」和貿易談判,宣稱自由貿易只會讓美國人失去工作機會,並且宣稱這樣會進口「有毒的商品」(暗指中國),而他也明知道這只是選舉語言,因而一方面力批美加貿易協定,同時又派他的經濟顧問和加拿大官方接觸,加以安撫。他的這種兩面手法,暴露出他的誠信問題,奧巴馬在俄亥俄州,德州,羅德島等州落敗,也與這種說法有關。美國的政黨初選早已形成了一種政治文化,就是在初選時針對同黨人,因此共和黨候選人講話會把右派調子唱到最高,民主黨候選人則把自由派調子說到最極端,等候通過了初選才再修正到中間路線,,這是美國政黨政客的兩面性,奧巴馬只不過是把這種兩面性玩到露底程度而已。民主政治經常以媚俗為條件,奧巴馬並不相信保護主義,為了初選卻竭力炒作保護主義的話題,把加拿大,墨西哥,中國的國家都當成攻訐的對象,玩弄政治有這個必要嗎??

美國初選及大選正在展開,目前美國各種問題積習難返,無論奧巴馬的改變或希拉里的答案,也顯示美國已必須作出根本的國策調整。例如美國必須結束它那種尋找假想敵的思維習慣,必須停止對外干涉的傳統,但這種大轉變能在當今這些候選人身上實現嗎?舉例而言,美國深陷在伊拉克泥淖裡而讓撤軍成為了民意主流。但希拉里和奧巴馬一方面主張自伊拉克撤軍,另一方面卻強調要對阿富汗強化反恐,奧巴馬甚至主張派兵進入巴基斯坦反恐。由這種錯亂顛倒的思維來看,當我們觀察美國選舉時要必須充分理解美國有它本身的結構限制,改變只是口號,其實真正的改變是非常困難的。

匿名 說...

我不懂政治或時事,只係以一個普通市民從井底去睇美國總統選舉。

每一次總統選舉,競選人把口係用黎做角力嘅武器,但選出後同佢做嘅野,基本上係大相逕庭,選民後知後覺,先知道原來捧左個大頭佛上神檯,卡特、喬治布殊,都係好明顯嘅例子。但去到大選季節,每個美國人又會週期性咁忘記左之前嘅教訓,重覆做番相同嘅動作,選左一個佢地唔太認識嘅人出黎,但又寄予佢厚望,祈求他/她承諾選舉時講嘅說話。

正如希拉莉所講:你到底認識這個人嗎?當然,未來係點,個個都唔知,但往績就只係唯一一個參考標準。我自己係支持希拉莉,主要係佢老公在位個陣佢係負出最多,但大家嘅焦點又係集中係佢老公身上。我對克林頓嘅印象,只係覺得佢識吹saxophone,同埋個單萊溫斯基事件而已。當然,外交上佢都作出一D突破,但希拉莉有冇係背後做佢智囊?如果冇,我唔相信克林頓長可以咁體面做夠四年。

奧巴馬我真係一D都唔識佢,亦好驚訝佢可以連贏十幾個州,但都只係覺得佢好識玩競選大富翁遊戲,用好多錢黎揼贏咁多場初選,如果佢做到總統,佢係唔係真係做到改善民生同經濟?但在我觀察上,歷屆總統選舉嘅候選人都係有著相同嘅口脗,但真正做得到嘅又有幾多個?

希望美國人真係知道佢地支持嘅人究竟係一個點樣嘅人。

匿名 說...

Who the fuck cares what you HKers think? YOU CAN'T VOTE IN THE UNITED STATES!

I can. Guess who I am voting for? Obama 2008!

Cry me a fucking river. Take care of your own mess up HK issues.

Stranger from America

2005mhk18@gmail.com 說...

why are you belittling HKers' view on the US election?
Every one in this world has the right to comment on it.
Like the way you have the right to bark in my blog.

匿名 說...

Erica姊,唔使咁上心喎!淨係識得用Anonymous連一個假名都唔敢開,仲要話:「我地有得投票,關你班香港人乜X事?」原來呢D就係美國人,呢D就係奧巴馬嘅粉絲:只准自己投票,不許別人發聲。

嗯...終於都知道少少奧巴馬係一個點樣嘅人,祝美國人前途似錦啦。

匿名 說...

Erica,

Please ignore "Stranger From America"

He is such a fool person......:P

Pathetic fool=S.F.A.:P

匿名 說...

LMAO!

You know why you are crying? Because American voters hold the KEY that can affect your economy. You cry and cry but there is nothing you can do about it.

Besides, why is a little HK woman like you talking about politics?? What the HELL would you know about US politics?? Stick to your little woman topic about loosing weight or how to better your gold digging skills.

HK people love to complain. They complain about their government, they complain about movie stars, they complain about their sociality, they complain about the HK police department, they complain about the media, they complain about men/women issues. Then they wonder......"Why are you belittling HK people?"

Hahahahahahaa!!

Take care of your own mess first you stupid HKers! Americans will vote for whoever they want so shut the hell up! Obama 08.

Stranger from America

匿名 說...

Erica said, "Every one in this world has the RIGHT to comment on it."

Rights This is why HK woman like you is so pathetic. Disagreeing with you doesn't mean I took away your "rights".

Do you understand what rights mean? Its a freakin legal term.

http://en.wikipedia.org/wiki/Right

If I take you to jail because of what you've said, thats taking your rights away from you.

Everyday HK people complain about 人權, when you have no fuxking IDEA what you are talking about. Stop pissing off "my rights this my rights that" in every conversation. HK people have better rights than most other places on earth, who are you to complain about 人權 everyday?

"Oh I have the rights to say this so no one can stop me". This does not stop me from disagreeing with you because you sound dumber than a rock.

Good luck with your new book. LMAO. HAHAHAHA! Pathetic!

Stranger from America

Christina 說...

Shame on you, 'Stranger from America'. Don't you know that the economy in the U.S. is getting worst and worst. Many retail stores such as Starbucks, Macy and Shaper Image are closing down. There's a fear that the United States might turned into recession. Go back to school and get some education, you dumbass !!!

匿名 說...

Christina,

And that hurt your little feeling didn't it?? Knowing the US market will affect the HK eocnomy but there is nothing you can do about it.

I hold the vote. You don't. Bow to me! Oh wait, when do HK people get to vote?? Oh yeah, 1012 right? How about NEVER?

LMAO.

Stranger from America

Christina 說...

'Stranger from America',
HAHAHAHAHA How ironic is your comment !!! I don't understand why you assumed that I'm from Hong Kong. In fact, I am from the U.S.A. as well. I CAN VOTE TOO !!! So you're the one who should be 'crying me a river' !!!

Anyway, did you really understand my comment? Asia's economy is way better than the U.S. now. Looking at the housing market in the U.S., it's getting worst and worst !!!

2005mhk18@gmail.com 說...

actually i can vote in the US too. but i didn't bother to tell this pathetic stranger.

匿名 說...

Erica,

All of your family members got the green card already?

Stranger from America?Just ignore it!

欺文啲講句,佢就係坐井觀天,夏蟲語冰!

如果要用一句好粗俗嘅中文形容佢,就係佢都未X見過大蛇疴尿!

Daniel.

匿名 說...

Christina said...

Anyway, did you really understand my comment? Asia's economy is way better than the U.S. now. Looking at the housing market in the U.S., it's getting worst and worst !!!

Stranger from America?Just ignore it.

It demonstrated the purchasing power of the US dollars had been depreciated in sharply, especially the quantity of gold one can bought,within these twenty years.

Daniel.